Vooruitzien en terugkijken

In uw handen heeft u het eerste nummer van Fylakra-EMMEф Nieuws van dit jaar, 2024. En hoewel het jaar nog geen twee maanden oud is, staat het weer boordevol met nieuws, artikelen en andere leuke stukken over het Departement Natuurkunde en aanverwante instituten.

Zo wordt er nog even teruggekeken naar het vorige jaar, 2023, en worden de hoogteen dieptepunten van dat jaar nog even uitgelicht in het jaaroverzicht. Maar er wordt ook verder teruggekeken: Dante haalt weer iets ‘uit de oude doos’ en Ralph ging vijftig jaar terug in de geschiedenis van Fylakra en vond daarin weer een geestig artikel.

Maar goed, het meeste wat in ons prachtblad te lezen is, is van recenter datum. Er is bijvoorbeeld een verslag te lezen over het afgelopen, wederom zeer succesvolle, Princetonplein Muziekfestijn. Wij zagen daar dit keer ook het Hoofd van het Departement Scheikunde tussen het publiek zitten en hij was zeer onder de indruk van het muzikale talent op ons departement. En trouwens ook van zijn eigen departement, want er deden ook weer meerdere chemici mee (en zelfs Informatici) met het Muziekfestijn.

Verder was er in Groningen een symposium over Zernike naar aanleiding van het 70-jarige jubileum van diens Nobelprijs en Caroline Bleeker had daar (naast Zernike zelf) een hoofdrol. Oud-hoofdredacteur Gijs van Ginkel was aanwezig en doet verslag. Ook zijn er stukken te vinden over de Landelijke Practicumdag, de facultaire Nieuwjaarstoast en de Best Estimator Cup.

Dan staan er in EMMEф Nieuws weer allerlei stukjes over behaalde prijzen, opvallende publicaties, personeelswisselingen en administratieve veranderingen voor het personeel. Er is aandacht voor de onlangs door de Graduate School of Natural Sciences gelanceerde PhD Guide en een testimonial van Thomas Röckmann voor onze faculteit. Maar in treuriger nieuws hebben wij ook een kort In Memoriam van oud-hoogleraar stellaire astrofysica Tony Hearn. Verderop in het nummer staat een andere oud-collega die ons ontvallen is. Ferdi Plompen was instrumentmaker bij het Julius Instituut en is eind januari overleden.

Vanuit de Medezeggenschap komt een oproep om zich kandidaat te stellen voor de Faculteitsraad. Het afgelopen jaar had ons departement geen vertegenwoordiger van onze medewerkers in de Raad en gezien de komende financieel krappere tijden is het goed om mee te kunnen praten over de plannen van de faculteit.

Er worden weer enkele nieuwe medewerkers voorgesteld en enkele gepromoveerden geëerd met hun laudatio. Ook de vaste rubrieken als de strip, de bakrubriek, de puzzel en de column van Frans Wiersma staan weer in het blad dat u nu vasthoudt.

Veel plezier met het lezen van dit nummer, wij kijken alweer uit naar de volgende Fylakra-EMMEф Nieuws.