Na de vakantie is er altijd een periode waarin je er weer even in moet komen. Hoe stond het met dit? Moest je dat nog doen? Meestal is dat na de eerste dag weer voorbij, als je van je collega’s hun vakantieverhalen gehoord hebt en je al die tijdens de vakantie ontvangen mailtjes gelezen hebt. Dit jaar, moet ik eerlijk bekennen, kostte mij dat iets meer tijd. Van elk van mijn taken moest ik weer even nagaan waar ik ook alweer mee bezig was en hoe ver precies. Het enige wat ik dit jaar na de vakantie niet hoefde te doen, was een nieuw password voor mijn computer aanvragen. Vorig jaar had ik vlak voor de vakantie mijn password gewijzigd op aandringen van ICT. Toen ik terugkwam was ik de code natuurlijk vergeten. Dit jaar heb ik gewacht met het wijzigen van mijn password tot nadat ik weer terug was.

Ondanks dat het mij even kostte om er weer in te komen, duurde het ook niet lang of ik was weer vol aan de bak. Er was veel te doen, een hoop aan de hand en dat was nog voordat de studenten weer terug waren. Dat blijkt ook wel uit het nieuwe nummer van Fylakra-EMMEф Nieuws, dat barst van het nieuws en andere wetenswaardigheden.

Zo staan er veel berichten in EMMEф Nieuws, over bijvoorbeeld de opening van het nieuwe Academische jaar door de decaan in de Botanische tuinen en aansluitend de Faculty Day. Nieuwe belangwekkende publicaties, nieuwe prijzen die gewonnen zijn, nieuwe promovendi voor Science for Sustainability, nieuwe activiteiten voor het algemene publiek én voor medewerkers, nieuwe hulpmiddelen voor nieuwe medewerkers, een nieuwe muurschildering maar ook een nieuwe onderzoeksgroep bij Wiskunde die interessant is voor kosmologen.

Ook is er nieuws van het Natuurkundig Gezelschap, had het Instituut voor Theoretische Fysica de afgelopen zomer weer een Summer School en was er een Natuurkundeopympiade in Tokio. Dit jaar beginnen er weer drie nieuwe studenten met hun werk voor het Studentenoverleg Natuur- en Sterrenkunde (SONS) en zij stellen zich voor. Ook begint er een nieuwe faculteitsraad in een nieuwe samenstelling: dit jaar zonder een medewerker van Natuurkunde. U kunt hierover meer lezen in deze Fylakra-EMMEф Nieuws.

Er is een nieuwe groep bij Nanophotonics, nieuwe doctores die met een laudatio geëerd worden, het vernieuwde universiteitsmuseum is nu ook echt open voor publiek, van oude, vertrouwde activiteiten (het Week- end van de Wetenschap, het Princetonplein Muziekfestijn) wordt een nieuwe editie aangekondigd en nieuwe medewerkers stellen zich voor.

Maar we zijn niet alleen maar bezig met nieuwe dingen. Er wordt teruggekeken naar Vijftig Jaar Geleden. We staan ook even stil bij het afscheid van Chantie Oedjagirsing die met pensioen ging. Helaas was er ook een droeviger afscheid met het overlijden van Jaap van Eck. Wim Westerveld schreef een In Memoriam voor hem. Ook de vaste rubrieken zijn weer van de partij: er is weer een strip en een puzzel en natuurlijk weer een recept in de bakrubriek. Er is een column en er wordt iets gevonden in de Oude Doos, deze keer een erfenis van de opa van Erik van Sebille, Dante Killian was er weer helemaal weg van.

Het moge duidelijk zijn, ook de medewerkers en redactie van uw lijfblad zijn weer volop aan de slag en hebben hard gewerkt om weer een mooi en interessant nieuw nummer te presenteren. Wij wensen jullie allemaal veel leesplezier.

Namens de redactie
Joshua Peeters