Lente

Hoewel het inmiddels lente is, is het nog lastig je daar op te kleden. ’s Ochtends kan het nog zo koud zijn dat je handschoenen nodig hebt op de fiets. Maar ’s middags breekt regelmatig het zonnetje door en dan vrees je dat je juist te warm gekleed bent voor de terugtocht. Let overigens wel op als je tussen de middag een ommetje maakt. De wind waait zo hard en fris dat de kans dat je het te koud krijgt aanne­melijker is dan je vanuit je kamer dacht. Om maar te zwijgen over die dagen dat het plotseling begint te regenen. Eerst moet je je regenpak zien te vinden en als je dat eenmaal aan hebt, breekt halverwege de fietstocht de zon weer door. Al zwetend in je regenpak vraag je je af of je dat weer uit moet trekken of niet. En als het niet regent, merk je dat het pollenseizoen weer begonnen is en je hooikoorts weer opspeelt…

Is er dan niets positiefs te melden? Natuurlijk wel. Heel veel zelfs. Het nieuwste nummer van Fylakra-EMMEф Nieuws is uit en staat weer vol artikelen, aankondigin­gen en foto’s over de fysische gemeenschap aan de Universiteit Utrecht.

Zo staan er om te beginnen de vaste rubrieken weer in: de puzzel van Ben Jansen, het recept van Joost de Graaf, de strip van Joshua Peeters en de column van Frans Kingma. Dante Killian vond weer iets in een oude doos en bekeek samen met Ralph Meulenbroeks wat er 50 jaar geleden speelde in de Utrechtse fysi­sche gemeenschap. Ook is er weer een verslag over het thesispraatje van een van onze studenten, in dit geval Elian Vanderborght.

Er zijn nieuwe mensen bij Theoretische Fysica, bij het IMAU, bij Soft Condensed Matter & Biophysics en ook bij het Freudenthal Instituut die zich voorstellen. Ook heeft de faculteit een Open Access Officer, wat zij precies doet wordt duidelijk in een interview met haar van Roelof Ruules. Helaas ontvielen ons ook enkele oudgedienden: Koos Kortland en Matthieu Ernst. Zij worden herdacht in een In Memoriam.

Er waren gepromoveerden die worden gefeliciteerd met een laudatio. En de promoties van de komende maanden worden aangekondigd. Eveneens richten wij ieders aandacht op de oratie van Erik van Sebille. Ook presenteren we een nieuwe regeling met betrekking tot de BKO/SKO aan en de daarbij behorende nieuwe be­vorderingscommissie. En de studenten van het SONS kondigen hun programma aan voor de Departements­dag op 10 mei.

Van de evenementen die de afgelopen maanden plaatsgevonden hebben wij ook weer lezenswaardige verslagen. Zo was er weer een de Bachelor Open Dag waar aankomende studenten kennis konden maken met onze universiteit en ons departement. Lili’s Proto Lab werd geopend, maar ook het Elektronenmicrosco­pie Centrum (EMC). Bij het IMAU werd de workshop ‘Initialiseren van IJskappen’ gehouden. ‘Meet the pro­fessor’ vond weer plaats en René van Roij en Rembert Duine vertellen over hun bezoek aan een basisschool. Het IMAU had een sportdag waar we ook een stuk over plaatsen.

Dan waren er nog prijzen, grants en fellowships die behaald werden. Onder andere door Chris Vanden­brouck, Siren Rühs en Erik van Sebille. Ook hierover valt meer te lezen in dit nummer van Fylakra-EMMEф Nieuws.

Al met al genoeg leesvoer om het wisselvallige humeur te boven te komen. Wij wensen jullie allemaal veel leesplezier.