Fylakra-EMMEΦ Nieuws

Fylakra-EMMEΦ Nieuws 1: Oud en nieuw nieuws

Het eerste nummer van het nieuwe jaar staat voor je klaar. Wat dat jaar gaat brengen? Het ziet er in ieder geval goed uit wat betreft de coronamaatregelen. Binnenkort mogen we misschien allemaal weer op het werk verschijnen. Benieuwd hoeveel mensen dan nog thuis blijven werken. De universiteit is er alvast op aan het voorsorteren en richt meer flexplekken en én dikt op sommige plekken de kantoorruimten in. Het wordt in ieder geval anders dan vóór corona maar het wordt natuurlijk ook niet voor niets het nieuwe normaal genoemd.

Wat er in ieder geval niet verandert is de uitgave van Fylakra-EMMEΦ nieuws. Lekker weer in hardcopy, niet meer die digitale nummers. Fijn dat dat weer kan, lekker op de leestafel, in de trein of tijdens een verloren kwartiertje achter je bureau bladeren in je lijfblad. Dat gaan we niet meer anders doen. Vanaf september zijn we daar weer op overgegaan maar nu zagen we ze nog vaak in de postvakjes liggen omdat er alsnog veel mensen thuiswerken maar gaat vanaf nu waarschijnlijk weer beter worden.

Wat kun je allemaal lezen in dit mooie nummer? Ten eerste natuurlijk het jaaroverzicht van 2021. Ondanks corona is er toch weer een hoop gebeurd bij Natuurkunde als je dat zo allemaal achter elkaar zet. Leuk om uit te zoeken, hopelijk ook leuk om te lezen. Meer oud nieuws vind je in Fylakra 50 jaar geleden. Ralph Meulenbroeks en Dante Killian zoeken elke keer in de Fylakra van 50 jaar geleden wat er ook nu weer actueel is. De nieuwjaarstoespraak van de toenmalige directeur wordt daarin gefileerd, kom daar nu nog maar eens om. Verder is er natuurlijk ook weer een oude doos, deze keer met alle spullen waar Dante uit put om de rubriek te vullen. Kasten vol, hij heeft er zelfs een prijsvraag aan verbonden.

Maar ouwe koeien uit de sloot halen, daar moet je niet mee bezig blijven dus we doen ook nog wat aan de huidige en toekomstige tijd. Ingmar Swart heeft weer een fantastisch apparaat aangeschaft, op de achterkant van dit nummer vind je een fotocollage, in het volgend nummer gaan we er uitgebreid op in. Ander wetenschappelijk nieuws komt van GRASP en IMAU. Op de zesde verdieping onderzochten ze de vervuiling op de polen met nanoplastics én haalden ook het nieuws met de Blauwe Blob (is dat niet de titel van een horrorfilm?) bij IJsland die ervoor zorgt dat de poolkap minder snel wegsmelt. Die blijft niet lang liggen (50 jaar) maar een positief puntje in het drama Klimaatverandering is soms ook best fijn. Bij GRASP was er een promotie, hebben ze een nieuwe managementassistente én haalden de pers met een nieuw onderzoek over ‘lensed gravitational waves’.

Een ander mooi artikel gaat over de meeloopdagen. Twee jaar lang moesten de leerlingen van de middelbare scholen in digitale bijeenkomsten en via andere media op afstand kennis nemen van wat er allemaal in het vervolgonderwijs gebeurde. Inmiddels mag dat allemaal weer op locatie en de leerlingen waren er zichtbaar mee in hun schik. Simone Lingbeek begeleidt en organiseert deze dagen en schreef er een mooi artikel over.

Allerlei persoonlijk nieuws over promoties en nieuwe mensen bij de instituten, een fijn nieuw recept in onze kookrubriek, een mooie strip, en de Layman summary van de master thesis van Rinske Alkemade kun je ook in dit nummer vinden. Wat er verder allemaal nog op deze veertig welgevulde pagina’s staat mag je zelf gaan lezen. Wij hebben er in ieder geval met plezier aan gewerkt, hopelijk gaan jullie het met evenveel plezier lezen.

Namens de redactie,

Rudi Borkus