Fylakra-EMMEΦ Nieuws 1: een digitaal/gedrukt nummer

In het afgelopen jaar waren we hoopvol begonnen met het uitbrengen van een nieuwe jaargang Fylakra-EMMEΦ Nieuws. Het eerste nummer was in gedrukte vorm uitgekomen, maar helaas kon door de COVID-uitbraak daarna géén gedrukt exemplaar meer verschijnen- Gelukkig konden we onze trouwe lezers dat jaar nog viermaal de digitale life line naar de Utrechtse natuurkunde toewerpen. In 2020 is er veel gebeurd en Fylakra-EMMEΦ Nieuws kon daarover berichten. En ook dit jaar zullen we dat weer doen, of het nu digitaal of op papier is.

Doordat we nog steeds in de pandemie zitten, lijkt het soms dat er weinig gebeurt, maar niets is minder waar. Nauwelijks was 2021 begonnen of het verlies van twee aan de Utrechtse fysica gelieerde Nobelprijslaureaten viel te betreuren; Paul Crutzen (1933 – 2021) en Martinus Veltman (1931 – 2021). Binnen en buiten de Universiteit Utrecht is hier ruim aandacht aan besteed. Ook aan andere belangrijke gebeurtenissen die in de afgelopen maanden zijn voorgevallen, wordt in dit nummer aandacht besteed.

Het eerste nummer van het nieuwe jaar brengen we traditiegetrouw de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar nog eens onder de aandacht in het jaaroverzicht. Ook in dit nummer doen we dat, maar om het gemis aan gedrukte nummers wat goed te maken hebben we besloten om dit jaar een extra en wat uitgebreider jaaroverzicht uit te brengen in de vorm van een bundeling van artikelen. En dat alles in een extra dik gedrukt nummer dat we bij de mensen thuislaten bezorgen naast alle pakjes en brieven van Post.nl, DHL, UPC, Bol.com, Zalando, Thuisbezorgd, Hunkemöller en de Belastingdienst.

Nu echter de oostenwind ons met kou en sneeuw om de oren slaat, is het wel hopen dat deze speciale bezorging vlekkeloos gaat verlopen. Mocht dat niet zo zijn, dan liggen er in de omgeving van het Princetonplein voldoende exemplaren op voorraad om onze lezers alsnog een gedrukt nummer te geven. Naast de eerdergenoemde terugblikken op 2020 hebben de redactieleden natuurlijk weer hard gewerkt aan artikelen, commentaren, de introductie van nieuwe medewerkers, mooie foto’s, verslagen, nieuwsberichten, aankondigingen, overzichten, columns, een prachtige strip, een uitdagende puzzel en een smakelijk recept dat dankzij heldere uitleg ook voor de wat mindere kok tot een goed einde is te brengen.

De lockdown zal nog wel een poosje duren en dit academisch jaar wordt bij de Universiteit Utrecht in ieder geval online tot een goed einde gebracht. Hopelijk gaan we vanaf september weer in een normalere toestand aan het werk en zal ook uw lijfblad weer in gedrukte vorm uitkomen. Nummer 2 en 3 worden waarschijnlijk toch nog digitale uitgaven.

Als redactie van Fylakra-EMMEΦ Nieuws zijn we dan ook heel blij dat we u dit speciale digitale/gedrukte nummer kunnen aanbieden. Namens de redactie,
Peter Mertens en Rudi Borkus
Hoofdredactie