Losse stukken

Het ‘apparaat’ van Henk Dijkerman

Naar aanleiding van het in memoriam van Henk Dijkerman, Fylakra #3 2019.

In de nalatenschap van Henk Dijkerman (1931–2018) bevond zich een mysterieus ‘apparaat’. De kinderen van Henk Dijkerman zouden graag willen weten wat het is.

Onze eerste inschatting is dat het is samengesteld uit onderdelen van de apparatuur waarmee Henk zijn onderzoek verrichtte. Het apparaat is op een dun plaatje hout gemonteerd, en hing bij Henk in de werkkamer aan de muur. Bij het apparaat is ook een mapje, waarop nog net de woorden ‘hyperfijnstructuurspectrum van rubidium’ zijn te ontcijferen. In het mapje zitten technische specificaties van onderdelen van het instrumentarium, zoals een broadband directional coupler, een tunable detector mount, en een precision attenuator voorzien van een handgetekende kalibratie-grafiek, ondertekend door ‘J. Nagai’ (ongetwijfeld een medewerker van leverancier Hitachi). De inhoud van het mapje is te downloaden als PDF.

De redactie is net als Henks kinderen erg benieuwd naar betere inzichten in herkomst en betekenis van de apparatuur. Hierbij enige foto’s van het ding, het materiaal is uiteraard ook in het echt te bekijken bij Roelof Ruules, Minnaertgebouw kamer 4.11.

Afbeelding 1: Het ding

Afbeelding 1: Het geheel is gemonteerd op een dun plaatje hout. Het hing lange tijd in de werkkamer van Henk Dijkerman.

Afbeelding 2: Dwarsdoorsnede van een onderdeel.

Afbeelding 2: Op het bord is ook een object gemonteerd dat nergens mee verbonden is. Het is blijkbaar een dwarsdoorsnede van een ander onderdeel, dat in plexiglas of een ander doorzichtig materiaal is gevat.

Afbeelding 3

Afbeelding 4